lunes, 2 de abril de 2012

Debat: fil canvis

A continuació detallo les meves aportacions al "fil canvis"

Seguint el fil i la postura que defensa l’Anna: es fa necessari un canvi estructural en el sistema educatiu que permeti educar per avui, i és aquí on les TIC tenen un paper important.
Tanmateix, és evident que el nostre sistema necessita un canvi estructural que permeti educar per avui, ja què les noves tecnologies han entrat de ple a la societat i per tant també a l’escola, així cada vegada són més les escoles que disposen d’aules d’informàtica o de pissarres digitals a la pròpia aula.
D’aquesta manera, els mestres guanyem en nous mètodes i nous rols, per tant els clàssics i esfasats rols, on el mestre ensenya i l’alumne aprèn, amb les noves tecnologies queden rasbalsats.
Així, podem veure què, la nova introducció del sistema educatiu i la introducció de les noves tecnologies han anat pràcticament paral·lels. Fet que va portar als mestres la manera de fer i
entendre la docència, i es pot veure un claríssim exemple en la introducció que els projectes multidisciplinaris han fet a les escoles. Ja què, entre altres coses es busca l’interès i la motivació dels aprenentatges pels alumnes, i aquesta bé de la mà de les noves tecnologies, ja que els alumnes necessiten cercar informació per respondre a les seves preguntes, interrogants, curiositats,... Cosa que els ensenya a ser autocrítics amb la informació que troben i, a saber seleccionar aquella que els hi pot ajudar a resoldre i respondre les preguntes que es plantegen en un primer moment, cosa que no obstant també es pot veure com a inconvenient, ja que a internet hi ha molta informació.
Per tant, reafirmant el que comentava la Neus, encara que ella no defensa aquesta postura, aconseguim educar a alumnes que siguin competents, crítics, capaços d’enfrontar-se a diverses situacions gràcies a les noves tecnologies i al treball per projectes simplement treballant-lo un trimestre, un mes o una setmana. En definitiva s’ha d’educar per a transformar la societat del futur.

Subscrivint les aportacions de les meves companyes i amb l'última aportació de la Maria Garcia, hem de ser conscients que allò més complicat en relació al canvi tecnològic no és quina tecnologia hem de canviar, sinó saber en què i com han de canviar les persones quan utilitzen la tecnologia.

Potser les organitzacions han de canviar, en particular les educatives, però sobretot les hem de fer canviar els propis membres de l'organització actuant com a agents provocadors del canvi. Reconeguem-ho: si la proposta educativa implica canvis a nivell personal, com per exemple assumir nous rols per al professorat i/o l'alumnat, llavors ens trobarem davant d'un proposta de canvi cultural i/o ideològic.

Per tant, des del nostre punt de vista es fa necessari un canvi estructural en el sistema educatiu que permeti educar per avui: MILLORAR IMPLICA INNOVAR (tot i que hi ha companyes que sostenen que innovar no és igual a millorar donat que consideren la innovació com un procés de canvi més radical que implica canvis conceptuals). Així la Maria García en la seva útima aportació ens plantejava si és el mateix veure un vídeo on s’explica un conte, que la mestra l’expliqui? Evidentment veiem que no és el mateix, però precisament ja què podem fer servir aquest altre recurs l'hem d'aprofitar per AMPLIAR que no vol dir basar-se només en aquesta pràctica, on si que l'únic que aconseguiriem seria afectar negativament l’educació dels infants. D'aquesta manera, nosaltres que sóm mestres, hem d'aprofitat els recursos que ens brinden les noves tecnolgies per poder COMPLEMENTAR i ESTIMULAR els infants i resta d'alumnat.

Amb l’evolució d’aquesta moltes vegades no ens preguntem quins són els objectius d’una activitat concreta, sinó que es considera sempre millor utilitzar les TIC que no altres tècniques emprades des dels principis dels temps.
Així doncs qualsevol sistema de gestió d'una organització que incorpore procediments de millora, com els models de gestió de la qualitat, ímplicitament desenvolupa processos que tenen a veure amb la innovació. Perquè sense canvi no hi ha innovació, però sense millora no hi ha innovació ni bona ni útil. Innovem per millorar, innovem per progressar. Per tant, cal satisfer noves demandes o adaptar­se a nous entorns.(innovar o morir).

Us deixo amb aquesta cita:

"L'únic que roman invariable en el canvi és el propi canvi" Heràclit, s.V AC

No hay comentarios:

Publicar un comentario