viernes, 27 de abril de 2012

Cas "Projecte reciclem"


CAS: Projecte reciclem
Síntesi destacant l’aprenentatge que es pretén:
Alumnes d’educació primària fan servir el programa Spreaker per crear una emissora de ràdio amb la qual fomenten la competència comunicativa lingüística. Els programes es penjen a la web de l’escola, en el blog de cada cicle, per afavorir el vincle escola – família.
Índex
Contingut
Context general
Experiència en ensenyament
6 anys
Experiència / Nivell d’expertesa en l’ús de TIC
Autoaprenentatge, cursos realitzats sobre Pissarres digitals. Ús consistent a casa i a l’aula.

Tipus d’escola
Educació Pública d’educació Infantil i Primària, de dues línies.
Localització del centre
Centre de Deltebre (Tarragona)
Connexió
 Internet. Alta velocitat.
Localització dels recursos tecnològics
Cada cicle disposa d’una càmera fotogràfica digital, des de 3è fins a 6è a l’aula tenen una pissarra digital, l’aula d’informàtica amb 25 ordinadors, a la biblioteca hi ha un projector amb la pantalla i tres ordinadors i l’aula d’audiovisuals amb un ordinador i pissarra digital. 
Situació sòcio - econòmica dels alumnes
Classe mitjana.

Context de la història
Nivell dels alumnes
 3r de Primària.
Àrea / unitat
Llengua (català i castellà), Medi natural, social i cultural, Ed. Artística i plàstica.

Objectiu de la història
Activitats planificades a la sessió o unitat
·        Cercar anuncis digitalment.
·        Exposar oralment els anuncis a l’aula.
·        Realitzar jocs digitals.
·        Resoldre els interrogants fent ús de l’ordinador i de Internet.
·        Construir estructures amb material reciclat.
·        Publicar l’activitat al bolc de l’escola.
 Nivell d’aprenentatge esperat
S’espera que alumnes:
ü Recerquin en la xarxa i comprenguin anuncis i informació relacionada amb el reciclatge.
ü Sàpiguen exposar oralment, el que han après, el que han cercat a la resta de companys.
ü Sàpiguen obrir aplicacions i desenvolupar-se entre elles.
ü Desenvolupin la seva creativitat a partir de la construcció d’estructures amb material reciclat.
Tipus d’activitat
·        Recerca digital d’informació que permet la innovació del procés d’aprenentatge de l’alumnat i la motivació del mateix.
·        Treballs que permeten consolidar els nous conceptes.
·        Fer un ús responsable de l’ordinador i les seves eines.
Activitats de la història
Tecnologies utilitzades
·        Ordinadors connectats a Internet.
·        Diferents pàgines web relacionades amb el reciclatge.
·         Ús de la càmera digital.
Motius per fer servir la tecnologia
·        Motivar a l’alumna.
·        Aprendre a cercar informació.
·        Descobrir informació amb una finalitat immediata i usar-la amb la finalitat de captar moments i poder-los compartir, recuperar, etc.
Naturalesa de les activitats (tasques cognitives a realitzar)
·        Cerca a la xarxa.
·        Lectura i comprensió d’anuncis.
·        Exposició oral d’anuncis a l’aula.
·        Realitzar jocs d’associació, classificació, discriminació de materials reciclats.
·         Cerca d’informació a la xarxa per resoldre preguntes sobre el reciclatge.
·        Construcció d’estructures amb el material fungible i material reciclat.
·        Exposició i fotografia de les estructures.
·        Publicació de totes les activitats i fotografies al blog de l’escola.
Dificultats trobades
 Seria de molta ajuda la presencia d’un altre mestre en el moment de recercar informació, per tal de poder-los controlar millor.
Ajuda / col·laboració emprada
 Per  part de la mestra de plàstica.
Rol del professor
Actuem com a guies - orientadors, només ajudem quan els alumnes realment ho necessiten.
Rol de l’estudiant
Explorador, és el protagonista durant tota l’activitat, el que cerca, descobreix, prova, avança autònomament en el seu procés d’aprenentatge.
Resultats
Observacions
ü Els alumnes estan molt motivats.
ü Han aconseguit incrementar l’activitat en la recerca d’informació.
ü Millores en la comprensió lectora de la informació trobada.
ü Millores en les exposicions orals.
Avaluació de l’aprenentatge
Avaluació contínua a partir de:
Ø L’observació directa, recollit tot en graelles d’observació.
Ø La valoració de la implicació.
Ø La participació i motivació de l’alumnat.
Ø L’’habilitat en la recerca d’informació i el seu ús.
Lliçó apresa pel professor
ü Els alumnes avancen en l’ús de les TIC i en le seu procés d’aprenentatge.
ü La construcció d’estructures fa créixer l’autoestima de l’alumnat i la seva creativitat.
ü L’exposició dels anuncis van iniciar un descobriment de nous conceptes i va fer que els alumnes prenguessin confiança en ells mateixos a l’hora de parlar en públic.
ü L’exposició del projecte al bloc ha donat la possibilitat de conèixer tot el projecte als pares, meres, mestres, etc.


No hay comentarios:

Publicar un comentario