domingo, 29 de abril de 2012

L’aprenentatge significatiu


Com aquesta experiència pot contribuir a l’aprenentatge significatiu?

Aquests alumnes, de 3r de primària, realitzen un aprenentatge per descobriment reestructurant els coneixements previs que tenen sobre l’objectiu de l’activitat. Mitjançant activitats que incrementen progressivament la seva dificultat realitzen un aprenentatge significatiu en quan al canvi conceptual que viuen. Aquest canvi el viuen a partir d’uns recursos tecnològics que s’adapten totalment a les seves necessitats i la finalitat dels quals és arribar amb més profunditat als objectius del projecte.

De forma autònoma, els membres de cada grup han de cercar i seleccionar la informació adequada a través dels recursos TIC facilitats, (cercadors, pàgines web...) i posteriorment comprendre-la i interpretar-la correctament per plasmar-la per escrit a través del processador de textos Word.   

Per tant, el suport TIC que comporta aquesta activitat afavoreix que l’alumnat modifiqui, complexifiqui i reestructuri els seus models mentals inicials i en construeixi de nous de forma activa, intencional, reflexiva, conversacional, contextual i cooperativa amb els membres del seu grup i de la resta de la classe, així amb el mestre/a, experimentant un canvi conceptual i un aprenentatge significatiu.

No obstant, la posada en marxa d’aquesta activitat també presenta certes dificultats. D’una banda la desorientació i confusió inicials de l’alumnat, per la seva manca d’experiència en aquest entorn. I una altra, possibles problemes tècnics (Bloqueig del router ADSL, etc.



Estudi de casos: que he après? A sigut un aprenentatge significatiu?



Gracies a la realització d’aquesta miniactivitat, he pogut descobrir una forma d’aprendre que desconeixia totalment, que és el raonament basat en casos.

Així,  he descobert la base de dades KITE;  una eina que ens permet portar a terme el procés explicat anteriorment atès que ens possibilita localitzar amb certa facilitat experiències d’altres docents.

Per exemple: podem dur a terme un aprenentatge significatiu sense haver de tenir una experiència directa.

Així, els coneixements adquirits d’aquesta manera passen a formar part de la nostra base de raonament que ens servirà per futurs problemes. I per emprar-lo cal seguir un cicle format per quatre processos:

·        Recordar casos similars.

·        Reutilitzar la informació  dels casos per solucionar el nou problema.

·        Revisar la solució proposada.

·        Per últim, retenir l’experiència per a properes situacions.

No obstant, trobo què gràcies als models d’experiències el nostre esforç d’imaginació es veu facilitat, ja què podem cercar casos similars i adaptar-los a les nostres necessitats per aconseguir les fites que ens plantegen. Per tant, allò passa per un aprenentatge significatiu, ja què he passat d’opinar de que l’aplicació de les TIC era una tasca força complexa a considerar que l’ús dels models d’històries pot simplificar aquest procés. Tot això, m’ha permès modificar i reestructurar alguns dels meus models mentals previs i construir-ne de nous a través de la constatació de casos similars, experimentat un aprenentatge significatiu que em resultarà molt útil per la meva tasca docent amb els meus alumnes.

No hay comentarios:

Publicar un comentario