Com aquesta experiència pot
contribuir a l’aprenentatge significatiu?
Aquests alumnes, de 3r de primària, realitzen un
aprenentatge per descobriment reestructurant els coneixements previs que tenen
sobre l’objectiu de l’activitat. Mitjançant activitats que incrementen
progressivament la seva dificultat realitzen un aprenentatge significatiu en
quan al canvi conceptual que viuen. Aquest canvi el viuen a partir d’uns
recursos tecnològics que s’adapten totalment a les seves necessitats i la
finalitat dels quals és arribar amb més profunditat als objectius del projecte.
De forma autònoma, els membres de cada grup han de
cercar i seleccionar la informació adequada a través dels recursos TIC facilitats,
(cercadors, pàgines web...) i posteriorment comprendre-la i interpretar-la
correctament per plasmar-la per escrit a través del processador de textos
Word.
Per tant, el suport TIC que comporta aquesta activitat
afavoreix que l’alumnat modifiqui, complexifiqui i reestructuri els seus models
mentals inicials i en construeixi de nous de forma activa, intencional,
reflexiva, conversacional, contextual i cooperativa amb els membres del seu
grup i de la resta de la classe, així amb el mestre/a, experimentant un canvi
conceptual i un aprenentatge significatiu.
No obstant, la posada en marxa d’aquesta activitat
també presenta certes dificultats. D’una banda la desorientació i confusió
inicials de l’alumnat, per la seva manca d’experiència en aquest entorn. I una altra,
possibles problemes tècnics (Bloqueig del router ADSL, etc.
Estudi de casos: que he après? A sigut un aprenentatge
significatiu?
Gracies a la realització d’aquesta miniactivitat,
he pogut descobrir una forma d’aprendre que desconeixia totalment, que és el raonament
basat en casos.
Així, he
descobert la base de dades KITE; una eina
que ens permet portar a terme el procés explicat anteriorment atès que ens
possibilita localitzar amb certa facilitat experiències d’altres docents.
Per exemple: podem dur a terme un aprenentatge
significatiu sense haver de tenir una experiència directa.
Així, els coneixements adquirits d’aquesta manera passen
a formar part de la nostra base de raonament que ens servirà per futurs
problemes. I per emprar-lo cal seguir un cicle format per quatre processos:
·
Recordar
casos similars.
·
Reutilitzar
la informació dels casos per solucionar
el nou problema.
·
Revisar
la solució proposada.
·
Per
últim, retenir l’experiència per a properes situacions.
No obstant, trobo què gràcies als models
d’experiències el nostre esforç d’imaginació es veu facilitat, ja què podem
cercar casos similars i adaptar-los a les nostres necessitats per aconseguir
les fites que ens plantegen. Per tant, allò passa per un aprenentatge significatiu,
ja què he passat d’opinar de que l’aplicació de les TIC era una tasca força
complexa a considerar que l’ús dels models d’històries pot simplificar aquest
procés. Tot això, m’ha permès modificar i reestructurar alguns dels meus models
mentals previs i construir-ne de nous a través de la constatació de casos similars,
experimentat un aprenentatge significatiu que em resultarà molt útil per la meva
tasca docent amb els meus alumnes.
No hay comentarios:
Publicar un comentario